Η ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΑΝΤΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΑΘΗΝΑ ΤΗΣ ΑΡΑΒΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
Έρευνα & συγγραφή: Ιωάννης Γ. Βαφίνης
Εκ της γεωγραφικής έρευνας, του Παγκόσμιου χάρτη της γης, εντοπίζονται ως επί τω πλείστων περιοχές με αρχαιότατη πολιτισμική παρουσία. Πολίσματα, φθαρμένα απ' την βορά του χρόνου, τα οποία άπτονται εμβριθούς ιστορικής και αρχαιολογικής αναζητήσεως. Το παρόν ερευνητικό μας ταξίδι, άγεται προς την Ευδαίμονα Αραβία και τον κόλπο του Άντεν(όπως βλέπουμε στην κάτωθι εικόνα).
Σύμφωνα λοιπόν, με την εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου, εις τον κόλπο του Άντεν στα νότια της Αραβικής χερσονήσου είναι χτισμένη η ομώνυμη πόλη του Άντεν ή εκ του πάλαι ονομαζόμενη Αθήνη. Κατά την Ιωνική διάλεκτο η ονομασία μετατρέπει το άλφα της λήγουσας σε ήτα έναντι της δωρικής ονομασίας Αθήνα.
Την πόλη αυτή, του Άντεν, που βρίσκεται στο σημερινό κράτος της Υεμένης, λέγεται ότι, την ίδρυσε πριν από χιλιάδες χρόνια η Αθηνά. Έτσι, σύμφωνα με τις αρχαίες γεωγραφικές καταγραφές - περιγραφές, η ονομασία του Άντεν αποτελεί παραφθορά της ονομασίας, Αθήνη - Αθήνα. Την αναφορά της ονομαστικής προέλευσης αλλά και την ιστορία της ιδρύσεως της πόλης του Άντεν την διαβάζουμε στην κάτωθι εικόνα από την εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου. «Πόλις τῆς Εὐδαίμονος Ἀραβίας, ἀναφερόμενη κατά πρώτον ἀπὸ τὸν Λατίνον συγγραφέα Πλίνιον καὶ ἠ ὁποία κατά τὸν Γερμανὸν Σπρέγγερ δὲν ἦτο ἂλλη παρὰ ἠ σημερινὴ πὸλις Ἅδεν. Κατὰ τὸν Σπρέγγερ, ἡ ὀνομασία Ἅδεν δὲν εἶναι εἰμὴ παραφθορὰ τῆς ὀνομασίας Ἀθήνη. Ἄλλος Γερμανὸς, ὁ Μύλλερ, ἀντικρούει τὸν Σπρέγγερ, δίχως ὅμως νὰ στηρίζεται εἰς ἐπιχειρήματα. Ἡ ἐπικρατεστέρα γνώμη εἶναι ὅτι ὁπωσδήποτε οἱ Ἕλληνες τῆς ἀρχαιότητας ἐπεσήμαναν τὴν ἐξόχου σημασίας ἐκείνην πόλιν καί ἴσως ἐκ παρηχήσεως τῆς ἐντοπίας ὀνομασίας της τὴν ὀνόμασαν Ἀθήνην. Δὲν ἀποκλεἱεται ὅμως νὰ ἀληθεύη ἐξ ὀλοκλήρου ἡ γνώμη τοῦ Σπέγγερ καὶ τὸ Ἅδεν νὰ μὴν εἶναι ἂλλο παρὰ ἕνας παραμορφωμένος τύπος τοῦ Ἀθἡνη.»
Σύμφωνα λοιπόν, με την εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου, εις τον κόλπο του Άντεν στα νότια της Αραβικής χερσονήσου είναι χτισμένη η ομώνυμη πόλη του Άντεν ή εκ του πάλαι ονομαζόμενη Αθήνη. Κατά την Ιωνική διάλεκτο η ονομασία μετατρέπει το άλφα της λήγουσας σε ήτα έναντι της δωρικής ονομασίας Αθήνα.
Την πόλη αυτή, του Άντεν, που βρίσκεται στο σημερινό κράτος της Υεμένης, λέγεται ότι, την ίδρυσε πριν από χιλιάδες χρόνια η Αθηνά. Έτσι, σύμφωνα με τις αρχαίες γεωγραφικές καταγραφές - περιγραφές, η ονομασία του Άντεν αποτελεί παραφθορά της ονομασίας, Αθήνη - Αθήνα. Την αναφορά της ονομαστικής προέλευσης αλλά και την ιστορία της ιδρύσεως της πόλης του Άντεν την διαβάζουμε στην κάτωθι εικόνα από την εγκυκλοπαίδεια του Ηλίου. «Πόλις τῆς Εὐδαίμονος Ἀραβίας, ἀναφερόμενη κατά πρώτον ἀπὸ τὸν Λατίνον συγγραφέα Πλίνιον καὶ ἠ ὁποία κατά τὸν Γερμανὸν Σπρέγγερ δὲν ἦτο ἂλλη παρὰ ἠ σημερινὴ πὸλις Ἅδεν. Κατὰ τὸν Σπρέγγερ, ἡ ὀνομασία Ἅδεν δὲν εἶναι εἰμὴ παραφθορὰ τῆς ὀνομασίας Ἀθήνη. Ἄλλος Γερμανὸς, ὁ Μύλλερ, ἀντικρούει τὸν Σπρέγγερ, δίχως ὅμως νὰ στηρίζεται εἰς ἐπιχειρήματα. Ἡ ἐπικρατεστέρα γνώμη εἶναι ὅτι ὁπωσδήποτε οἱ Ἕλληνες τῆς ἀρχαιότητας ἐπεσήμαναν τὴν ἐξόχου σημασίας ἐκείνην πόλιν καί ἴσως ἐκ παρηχήσεως τῆς ἐντοπίας ὀνομασίας της τὴν ὀνόμασαν Ἀθήνην. Δὲν ἀποκλεἱεται ὅμως νὰ ἀληθεύη ἐξ ὀλοκλήρου ἡ γνώμη τοῦ Σπέγγερ καὶ τὸ Ἅδεν νὰ μὴν εἶναι ἂλλο παρὰ ἕνας παραμορφωμένος τύπος τοῦ Ἀθἡνη.»
Ωστόσο, στην πόλη του Άντεν τα τελευταία χρόνια συνέβησαν κάποια ασυνήθιστα πράγματα που οδήγησαν τις μεγάλες δυνάμεις του πλανήτη σε επιτόπιες έρευνες. Οι πρώτες ενδείξεις από τις δορυφορικές εικόνες αποκάλυψαν πλησίον της ακτής του κόλπου υποθαλάσσιους κωνικούς σχηματισμούς που έμοιαζαν με πυραμίδες. Όπως διακρίνουμε στην κάτωθι λήψη της φωτογραφίας, φαίνεται να υπάρχουν μέσα στη θάλασσα δύο ή και περισσότερες κορυφές ή κωνικοί σχηματισμοί που μπορεί να είναι και υποθαλάσσιες πυραμίδες (δες την κάτωθι εικόνα).
Συνελλόντι ειπείν, ο ρωμαίος συγγραφέας Πλίνιος, αναφέρει μια αρχαιότατη ελληνική πόλη στην Ευδαίμονα Αραβία, νυν Υεμένη, με το όνομα Αθήνη. Εν τούτοις, ο γερμανός Σπέγγερ, σύγχρονος μελετητής επασχολούμενος με την τοπογραφία, συνταύτισε την πόλη Αθήνη με την πόλη του Άδεν(στην ερασμιακή διαλεκτική Άντεν). Παρά τις αντιρρήσεις κάποιου άλλου ερευνητή, με το όνομα Μύλλερ, οι όποιες αμφιβολίες έπεσαν στο κενό, καθότι δεν υπήρξαν σοβαρά επιχειρήματα δια να ανατρέψουν την άποψη του Σπέγγερ.
Είναι άραγε απλό να εννοηθεί η όποια σχέση της πόλης Αθήνης, στην Ευδαίμονα Αραβία, με την θεά Αθηνά; Θα μπορούσαμε, κάλιστα να ισχυριστούμε ότι, κατά την προϊστορική εποχή η παρουσία της θεάς των Ελλήνων στην περιοχή της Λιβύης (λίμνη Τριτωνίδα) και δη στην γη της Αιγύπτου δεν θα εμπόδιζε και την κάθοδο της προς τα νότια μέρη της Αραβικής χερσοννήσου.
Άλλωστε, εκεί υπήρξε η παρουσία μιας αρχαίας βασίλισσας, με ηγετικές ικανότητες και πολεμική υπεροχή, που ονομάζονταν Σαβά. Πιθανόν, η βασίλισσα του Σαβά να ήταν απόγονος μιας πανάρχαιας βασιλικής οικογένειας που κυβερνούσε μια χώρα η οποία διατηρούσε το έθος της μητριαρχίας.
Σε μια τοιχογραφία, στην Αβυσσηνία της Αιθιοπίας, εμφανίζεται η βασίλισσα του Σαβά ως πολεμίστρια ιππομάχος με μακρύ σπαθί και ακόντιο (δες κάτωθι εικόνα 1). Η πολεμική της παρουσία ομοιάζει με το παράστημα της λογχοφόρου θεάς των Ελλήνων Παλλάδος Αθηνάς (δες την κάτωθι εικόνα 2). Η βασίλισσα του Σαβά ονομάζονταν και Μακέδα ή Βαλκίς. Το Βαλκίς θυμίζει την επωνυμία των Βαλκυρίδων, των πολεμιστριών γυναικών της βόρειας Ευρώπης.
εικόνα 1
εικόνα 2
Γράφει δε ο Αλέξανδρος Ραγκαβάς δια την Αθηνά τα εξής: «Ὁ Ἡσίοδος
(Θεογ. 886. Ἴδ. Ὁμ. Ὕμ. εἰς Ἀθ.)διηγεῖται ὅτι ὁ Ζεὺς κατέπιε τὴν μητέρα της Μῆτιν (τὴν
φρόνησιν), και ὅτε ἦλθεν ἡ ὥρα τοῦ τοκετοῦ, προσεκάλεσε τὸν Ἥφαιστον νὰ τῷ σχίσῃ
τὴν κεφαλὴν, ἐξ ἧς εὐθὺς ἐξεπήδησεν ἡ Ἀθηνᾶ πάνοπλος, πάλλουσα τὸ δόρυ (Πινδ. Ὀλ.
2, 35), ἐξ οὗ καὶ Παλλὰς (Ἀθήνη) ἐπωνομάζετο. Ἦν δὲ πολεμική καὶ ἰσχυρά,
ὡς ἐκ τοῦ ἰσχυροτέρου τῶν θεῶν γεννηθεῖσα (ὀβριμοπάτρη)...Ἐλατρεύετο δὲ κυρίως ἐν ταῖς ἐπωνύμοις αὐτῆς Ἀθήναις, ὅπου καὶ Πολιὰς ἐλέγετο, ὡς πολιοῦχος καὶ προστάτις τῆς πόλεως, καὶ Ἀκραία, Ἀκρια, Κλειδοῦχος, Πυλαῖτις διότι κυρίως ἐθεωρεῖτο ὅτι κατεῖχε καὶ ἐφρούρει τὴν Ἀκρόπολιν, καθ’ ὅ ἔχουσα ἐν αὐτῇ πανάρχαιον ἱερὸν καὶ ἄγαλμα, ὃ πιστεύεται ὅτι ἐκομίσθη ἐξ Αἰγύπτου, ὂν τὸ τῆς αἰγυπτίας θεότητος Νηίθ...Ἐλατρεύετο δὲ καὶ πανταχοῦ ὅπου ὑπῆρχε τὸ ὄνομα Τρίτων, ὡς ἐν Λιβύῃ παρὰ τῇ Τριτωνίδι λίμνῃ (Ἠρόδ. Δ, 180), ὅπου Μινύαι ἐκόμισαν τὴν λατρείαν αὐτῆς ἐξ Ἕλλάδος.» (Λεξικόν της Ελληνικής Αρχαιολογίας/ υπό Αλεξάνδρου Ρ. Ραγκαβή).
Επιπλέον, δύνατε να σημειωθεί η παρουσία ενός τόπου, πλησίον της πόλης του Άδεν-Αθήνα, με την ονομασία Crater ή Kraytar. Η ονομασία του σημείου αυτού οφείλεται στην ελληνική λέξη κρατήρ ή κρατήρας. Πράγματι, η ονομασία επήλθε από την παρουσία ενός αρχαίου κρατήρα ηφαιστείου που υπάρχει στην περιοχή.
Κατά την ελληνική μυθολογία γίνεται γνωστόν ότι, η ηφαιστειακή δραστηριότητα ταυτίζονταν με το πρόσωπο του θεού Ήφαιστου. Ο θεός Ήφαιστος, περιπλέκεται μυθολογικά με την θεά Αθηνά σε κάποιες ιδιαίτερες εξιστορήσεις της ελληνικής μυθολογίας που αφορούν την πόλη των Αθηνών. Η συγκυρία της μυθολογικής τους συνάντησης φαίνεται ότι, συσχετίζεται με την εποχή επίσκεψης των δύο θεών στην περιοχή του Άδεν, όπου και ίδρυσαν την εν λόγω πόλη, εις ανάμνηση της μητροπολιτικής Αθήνας του Ελληνικού κόσμου.
Επιπλέον, δύνατε να σημειωθεί η παρουσία ενός τόπου, πλησίον της πόλης του Άδεν-Αθήνα, με την ονομασία Crater ή Kraytar. Η ονομασία του σημείου αυτού οφείλεται στην ελληνική λέξη κρατήρ ή κρατήρας. Πράγματι, η ονομασία επήλθε από την παρουσία ενός αρχαίου κρατήρα ηφαιστείου που υπάρχει στην περιοχή.
Κατά την ελληνική μυθολογία γίνεται γνωστόν ότι, η ηφαιστειακή δραστηριότητα ταυτίζονταν με το πρόσωπο του θεού Ήφαιστου. Ο θεός Ήφαιστος, περιπλέκεται μυθολογικά με την θεά Αθηνά σε κάποιες ιδιαίτερες εξιστορήσεις της ελληνικής μυθολογίας που αφορούν την πόλη των Αθηνών. Η συγκυρία της μυθολογικής τους συνάντησης φαίνεται ότι, συσχετίζεται με την εποχή επίσκεψης των δύο θεών στην περιοχή του Άδεν, όπου και ίδρυσαν την εν λόγω πόλη, εις ανάμνηση της μητροπολιτικής Αθήνας του Ελληνικού κόσμου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Λεξικόν της Ελληνικής Αρχαιολογίας/ υπό Αλεξάνδρου Ρ. Ραγκαβή, T. A'. Εν Αθήναις: Εκ του Τυπογραφείου των καταστημάτων Ανέστη Κωνσταντινίδου, 1888.
- Νεότερο εγκυκλοπαιδικό λεξικό του ΗΛΙΟΥ, εκδ. ΗΛΙΟΣ, Αθήναι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου